Hoi! Welkom op mijn persoonlijk profiel
Ik ben Marlies Bergsma, 20 jaar oud, en ik studeer SGM aan de Hanzehoge school. Ik ben een actieve sporter maar mag ook graag naar sport kijken. Mijn ambities zijn om verder te komen in de fitnesswereld. Op welk gebied is voor mij ook nog niet duidelijk. Ik hoop daar komende jaren achter te komen. Op mijn blog is veel over mezelf te vinden zoals kwaliteiten, competenties en reflecties. Ook zijn er verslagen, foto's en evt video's te zien. Ik pas mijn profiel elke kwartaal aan met eventuele aanpassingen en nieuwe verslagen. Ik hoop dat u via mijn portfolio iets meer over mij te weten komt!
Enjoy!
Competentiescan
Hieronder staan jouw sterkste competenties op een rijtje.
Je grootste competentie is : Luisteren (4 maal gekozen boven de overige competenties).
De toplijst van je competenties is:
- Luisteren
- Ambitie
- Energie
- Creatief denken
Tot nu toe hebben er 64668 mensen deze test gedaan. Hieronder vind je de top vijf van de competenties die door deze mensen als beste competenties werd beschouwd.
Competentie | frequentie (%) | |
---|---|---|
1. | Luisteren | 5224 (8.08%) |
2. | Doorzettingsvermogen | 3551 (5.49%) |
3. | Plannen en organiseren | 3381 (5.23%) |
4. | Analyserend vermogen | 2744 (4.24%) |
5. | Creatief denken | 2373 (3.67%) |
De test ging als volgt. Ik moetst eerst uit 10 sterkte punten kiezen waarvan ik dacht dat ze goed bij me pasten. Daarna moest ik van die 10 nog 5 aanvinken die het best bij me pasten. Die 5 werden stuk voor stuk tegenover elkaar gezet en daarvan moest ik steeds het punt aanvinken die het sterkst bij mij aanwezig is.De uitslag van de test geeft weer wat mijn sterke punten zijn. Daaruit is gekomen dat ik het beste kan luisteren. De test is geheel naar mijn weten ingevuld en de uitslag klopt dus precies.
Een voorbeeld van goed kunnen luisteren is bijvoorbeeld dat ik eerst mensen laat uit praten voordat ik pas iets zeg. Ik ben iemand die meer luistert naar iemand dan dat ik zelf het woord heb.
Competentie scan
Tijdens het eerstejaar van de studie SGM is het de bedoeling dat je bepaalde competenties je eigen maakt om zo capabel te worden om door te gaan naar het tweede jaar. Tijdens deze competentie scan zal ik bij alle competenties langs gaan en mezelf beoordelen of ik deze bezit of niet.
Hier kort alle competenties;
COMP | Competentie | Afkorting |
SGM1 | Testen, adviseren, begeleiden in het streven naar gezondheidswinst | Testen |
SGM2 | Duurzaam veranderen van gedrag | Gedrag veranderen |
SGM3 | Planmatig ontwikkelen en implementeren van de strategie en beleid | Strategie |
SGM4 | Hanteren van strategie en beleidscyclus | Beleidscyclus |
SGM5 | Bewaken van kwaliteit | Kwaliteit |
SGM6 | Managen van financiën | Financiën |
SGM7 | Sportaccommodatie- en facilitair management | Accommodatie |
SGM8 | Leiding geven en managen | Leiding geven en management |
SGM9 | Ontwerpen, organiseren en begeleiden van sport- en bewegingsactiviteiten | Organiseren en begeleiden |
SGM10 | Ondernemen, ontwikkelen en innoveren | Ondernemen en innoveren |
SGM11 | Toepassen van sportmarketing & PR | Sportmarketing en PR |
SGM12 | Inspelen op ontwikkelingen (omgevingsbewustzijn) | Omgevingsbewustzijn |
SGM13 | Onderzoeken en adviseren | Onderzoeken en adviseren |
SGM14 | Ontwikkelen en borgen van sporteigenheid (sportbewustzijn) | Sportbewustzijn |
SGM15 | Samenwerken en samenwerkend leren | Samenwerken |
SGM16 | Communicatie | Communicatie |
SGM17 | Reflecteren en leren | Reflecteren |
SGM18 | Zelfsturing en zelfwerkzaamheid | Zelfsturing |
SGM 1 Testen;
Testen en meten heb ik geleerd tijden blok 1.2 voor het vak Healthcheck. Zelf moesten we testen doen als; vetpercentage opmeten, bloeddruk meten, BMI opmeten en peakflow meten. Opdrachten waar ik veel van opgestoken heb vooral omdat ik ze in de praktijk een aantal keren heb toegepast. Op het healthcheck verslag heb ik een 7.6 behaald dus daar ben ik dik tevreden mee.
In jaar 2 heb ik in het eerste blok weer een testopdracht gedaan. Hierbij moest er een doelgroep gekozen worden waarbij één testpersoon getest moest worden. De testen heb ik zelf uitgezocht en toegepast. Met de testen had ik ervaring ten opzichte van vorig jaar.
SGM 2 Gedrag;
In de eerste periode van het tweede jaar hebben we het van BOK: het veranderen van gedrag. Deze periode heb ik het vak BOK gevold, wat ging over het beinvloeden en veranderen van gedrag. De toets volgt nog.
SGM 3 Strategie
De competentie stategie is aan bod gekomen in blok 3 en ook daarna in blok 4 ook. Met name bij de Preventieve organisatie diagnose was er sprake van het gebruiken van strategiën. Ook in blok 4 bij het schrijven van een ondernemersplan moest er gerbuik worden gemaakt van strategie bij sales en retentie en bij het personeelsplan. Ook heb ik voor de SBG 3 toets over het onderwerp strategie moeten leren. Deze heb ik met een voldoende afgerond dus ik denk dat ik dit goed beheers.
SGM 4 Beleidcyclus
Deze competentie sluit aan op vorige competentie , strategie. Ook dit heb ik moeten leren voor de toets SBG 3. Dit vak heb ik met een voldoende afgesloten dus ik beheers deze goed.
SGM 5 Kwaliteit
Deze competentie was niet van toepassing op jaar 1
SGM 6 Financien
In het eerste jaar van de studie SGM hebben we nog niet veel te maken gehad met financien. Alleen in het vierde blok hebben we tijdens het maken van het ondernemersplan geleerd hoe we een financieel plan moesten opstellen. Ook voor SBG 4 heb ik een aantal onderwerpen over financiën geleerd, zoals het opstellen van een balans. Deze beheers ik goed. Ik heb namelijk ervaring met het vak M&O.
SGM 7 Accomodatie
nvt.
SGM 8 Leiding geven
De eerste twee blokken hebben we moeten samenwerken in studieteams. Meestal neemt iemand de leidersrol op zich in een studieteam. In blok 1 en 2 heb ik de leiding genomen, omdat ik anders het gevoel had dat niemand verder dat deed. Deze competentie beheers ik dus goed.
In het eerste jaar nam ik de leidersrol vaak op me. Ik zit nu met nog twee andere leiderstypes in het team, waardoor ik niet meer alleen het leiderstype ben. Wel neem ik onder andere initiatieven maar dat doet de rest ook.
SGM 9 Organiseren en Begeleiden
Bij het vak fit for life hebben we echt beweegactiviteiten georganiseerd op een basisschool. Een ochtend lesgeven en daarna hebben we creatieve dingen gedaan met fruit. Ook in blok 1 heb ik met mijn projectteam een innovatieve dienst georganiseerd. Het organiseren vind ik nog vrij lastig. Hier kan nog veel van leren.
de stage van jaar 2 bevat een groot gedeelte uit organiseren. We moeten met het stageteam er voor zorgen dat één van de Zernike Colleges sportiefste school van het jaar wordt. Daardoor is het noodzakelijk om evenementen, bijeenkomsten en afspraken te organiseren. Tot nu toe hebben we een workshop georganiseerd.
SGM 10 Ondernemen en innoveren
Over het gehele jaar hebben we elk blok wel iets moeten ondernemen. Vooral bij fit for life hebben we een ondernemingsactie moeten organiseren en moesten we met iets innovatiefs komen. Innovatief denken was in het eerste blok al van belang, en is in blok 2 en 4 ook terug gekomen. Ik ondervind zelf geen problemen met innovatief denken. .
SGM 11 Sportmarketing en PR
Marketing en PR vakken hebben we in het eerste jaar nog niet echt gehad. Alleen bij sbg 4 werd iets van marketing en pr behandeld. Ik heb die toets behaald dus beheers die stof tot nu toe.
SGM 12 Omgevingsbewustzijn
Nog niet van toepassing
SGM 13 Onderzoeken en adviseren
Deze competentie kwam vooral ter sprake bij de vakken Healthcheck en de Preventieve Organisatie Diagnose. Bij beide vakken werd eerst onderzoek gedaan en op basis van dat onderzoeken werd een advies opgesteld. Dit is bij beide vakken goed gelukt, maar er ging veel tijd in zitten. Ik vond het het een vrij lastig onderdeel. .
Een vak in het eerste blok van het tweede is Onderzoek: methoden en technieken. Bij dit vak moet er testpersoon onderzocht worden aan de hand van verschillende testen. Dit ging me goed af aangezien ik vorig jaar ook testen heb gedaan met Healthcheck.
SGM 14 Sporteigenheid
De waarde van sport en betekenis van sport is het hele jaar door duidelijk aangegeven en behandeld in de lessen bij SBG. Sport als middel, sport met een intrinsieke waarde en sport met een extrinsieke waarde zijn onderwerpen die aan bod kwamen. Vooral in blok 1 kwam dit aan bod. Dit heb ik met een voldoende afgesloten.
SGM 15 Samenwerken
Het hele jaar door moest er samengewerkt worden. In de eerste twee blokken werd er samengewerkt in het studieteam tijdens projecten, en in de laatste twee blokken werd er samengewerkt in tweetallen. Ikzelf heb dit niet altijd als prettig ervaren. Ik vind het niet leuk als anderen zich niet van hun beste kant laten zien.
In het eerste blok van het tweede jaar heb ik bij elk vak moeten samenwerken in groepjes. elke groepje was anders en het was soms moeilijk omschakelen naar een ander groepje. Toch heb ik een positiever gevoel met samenwerken dan vorig jaar. Dit komt doordat er meer initiatieven worden genomen door anderen dan vorig jaar.
SGM 16 Communicatie
Communicatie speelt een erg belangrijke rol in samenwerking. Ikzelf ben communicatief sterk en daar ligt een van mijn sterke punten. Ik kan goed afspraken maken .
SGM 17 Reflecteren
Reflecteren leer ik tijdens SLB. Het wordt in de studie belangrijk gevonden dat je een helder zelfbeeld hebt en jezelf goed kan reflecteren. Ik heb er zelf soms moeite mee om mezelf te reflecteren, alhoewel het steeds beter gaat.
Bij het vak CMV in het eerste blok van jaar 2 moeten we een reflectie schrijven van het vak. Deze wordt geschreven als team waarmee je de opdrachten doet.
SGM 18 Zelfsturing
Zelfde als reflecteren.